Dezincriminare faptei de contrabandă asimilată!
În măsura în care sunteți implicat într-un dosar penal ce are ca obiect constatarea săvârșirii faptelor de contrabandă cu produse accizabile, este necesar să cunoașteți consecințele și măsurile ce pot fi luate împotriva dvs. în asemenea situații.
De aceea, sfatul nostru este să apelați cu încredere la un avocat specializat în penal pe astfel de cauze, astfel încât să beneficiați de o apărare și un proces echitabil, pentru a nu fi supus unor consecințe ireparabile.
Cereți consultanță pentru cazul dumneavoastră!
- Infracțiunea de contrabandă presupune:
Art. 270 Codul Vamal
(1) Introducerea în sau scoaterea din țară, prin orice mijloace, a bunurilor sau mărfurilor, prin alte locuri decât cele stabilite pentru control vamal, constituie infracțiunea de contrabandă şi se pedepseşte cu închisoare de la 2 la 7 ani şi interzicerea unor drepturi.
(2) Constituie, de asemenea, infracțiune de contrabandă şi se pedepseşte potrivit alin. (1):
a) introducerea în sau scoaterea din țară prin locurile stabilite pentru controlul vamal, prin sustragere de la controlul vamal, a bunurilor sau a mărfurilor care trebuie plasate sub un regim vamal, dacă valoarea în vamă a bunurilor sau a mărfurilor sustrase este mai mare de 20.000 lei în cazul produselor supuse accizelor şi mai mare de 40.000 lei în cazul celorlalte bunuri sau mărfuri;
b) introducerea în sau scoaterea din ţară, de două ori în decursul unui an, prin locurile stabilite pentru controlul vamal, prin sustragere de la controlul vamal, a bunurilor sau a mărfurilor care trebuie plasate sub un regim vamal, dacă valoarea în vamă a bunurilor sau a mărfurilor sustrase este mai mică de 20.000 lei în cazul produselor supuse accizelor şi mai mică de 40.000 lei în cazul celorlalte bunuri sau mărfuri;
c) înstrăinarea sub orice formă a mărfurilor aflate în tranzit vamal.
(3) Sunt asimilate infracţiunii de contrabandă şi se pedepsesc potrivit alin. (1) colectarea, deţinerea, producerea, transportul, preluarea, depozitarea, predarea, desfacerea şi vânzarea bunurilor sau a mărfurilor care trebuie plasate sub un regim vamal, cunoscând că acestea provin din contrabandă sau sunt destinate săvârşirii acesteia, dacă sunt depăşite limitele cantitative sau valorice prevăzute la alin. (2) lit. a).
Art. 271 Codul Vamal
(1) Introducerea în sau scoaterea din ţară, fără drept, de arme, muniţii, materiale explozibile, precursori de explozivi restricţionaţi, droguri, precursori, materiale nucleare sau alte substanţe radioactive, substanţe toxice, deşeuri, reziduuri ori materiale chimice periculoase constituie infracţiunea de contrabandă calificată şi se pedepseşte cu închisoare de la 3 la 12 ani şi interzicerea unor drepturi, dacă legea penală nu prevede o pedeapsă mai mare.
(2) Pentru faptele prevăzute la alin. (1), săvârşite din culpă, limitele de pedeapsă se reduc la jumătate.
(3) Prin derogare de la dispoziţiile art. 137 alin. (2) din Legea nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificările şi completările ulterioare, în cazul infracţiunilor prevăzute în prezentul articol, suma corespunzătoare unei zile-amendă pentru persoana juridică este cuprinsă între 500 lei şi 25.000 lei.
EVOLUȚIE LEGISLATIVĂ!
Referitor la prevederile alineatului (3) ale articolului 270 aminitit mai sus, ținem să menționăm că forma legislativă prin care, în prezent, sunt încriminate și sancționate faptele de contrabandă, se datorează pronunțării de către Curtea Constituțională a Deciziei nr. 176/2022 din data de 24.03.2022 prin care au fost declarate necostituționale prevederile anterioare ce sancționau faptele de contrabandă asimilată.
Anterior acestei decizii, art. 270 alin. 3 din Legea nr. 86/2006, prevedea următoarele: ”Sunt asimilate infracţiunii de contrabandă şi se pedepsesc potrivit alin. (1) colectarea, deţinerea, producerea, transportul, preluarea, depozitarea, predarea, desfacerea şi vânzarea bunurilor sau a mărfurilor care trebuie plasate sub un regim vamal cunoscând că acestea provin din contrabandă sau sunt destinate săvârşirii acesteia”, fără a reglementa un prag valoric sub care fapta nu constituie infracțiune.
Astfel, prin Decizie nr. 173/2022 a Curții Constituționale, s-a eliminat posiblitatea de a fi tras la răspundere pentru comiterea unei infracțiuni de contrabandă asimilată doar pentru câteva pachete de țigări sau câteva cartușe de țigări netrimbrate sau cu timbru străin, în lipsa stabilirii de către legiuitor a unui prag valoric cum este instituit pentru infracțiunea de contrabandă (20.000 lei, în cazul produselor supuse accizelor, respectiv 40.000 lei, în cazul celorlalte bunuri sau mărfuri).
Din păcate, până la data pronunțării deciziei CCR, multe astfel de fapte au fost sancționate cu pedepse abuzive, unii fiind chiar condamnați cu pedepse privative de libertate pentru săvârșirea acestor acte de contrabandă asimilată.
Ce se întâmplă cu soluțiile de condamnare pronunțate anterior pentru infracțiunea de contrabandă?
Alineatul 1 al art. 595 din Codul de procedură penală, respectiv, ”Când după rămânerea definitivă a hotărârii de condamnare sau a hotărârii prin care s-a aplicat o măsură educativă intervine o lege ce nu mai prevede ca infracţiune fapta pentru care s-a pronunţat condamnarea ori o lege care prevede o pedeapsă sau o măsură educativă mai uşoară decât cea care se execută ori urmează a se executa, instanţa ia măsuri pentru aducerea la îndeplinire, după caz, a dispoziţiilor art.4 şi 6 din Codul penal”, constituie cadrul legal prin care o persoană condamnată anterior ar putea solicita constatarea de către instantă a intervenirii instituției dezincriminării ca efect al unei decizii pronunțate de către Curtea Constituțională prin care se constată neconstituționalitatea unei norme de incriminare.
De asemenea, aminitim că potrivit Deciziei nr. 651/2018, Curtea Constituţională a constatat că ”soluţia legislativă cuprinsă în art. 595 alin. (1) din Codul de procedură penală, care nu prevede şi decizia Curţii Constituţionale prin care se constată neconstituţionalitatea unei norme de incriminare ca un caz de înlăturare sau modificare a pedepsei/măsurii educative, şi soluţia legislativă cuprinsă în art. 4 din Codul penal, care nu asimilează efectele unei decizii a Curţii Constituţionale prin care se constată neconstituţionalitatea unei norme de incriminare cu efectele unei legi penale de dezincriminare, afectează dispoziţiile constituţionale ale art. 16 alin. (1) privind egalitatea în drepturi a cetăţenilor, art. 23 alin. (12) referitor la stabilirea şi aplicarea pedepsei şi art. 147 alin. (1) şi alin. (4) referitor atât la încetarea efectelor juridice ale normelor de incriminare constatate ca fiind neconstituţionale, cât şi la caracterul general obligatoriu al deciziilor Curţii Constituţionale, precum şi dispoziţiile art. 7 – Nicio pedeapsă fără lege din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale”.
Totodată, potrivit dispozițiilor art. 3 din Legea 187/2012 privind punerea în aplicarea a Noului Cod penal: ”(1) Dispoziţiile art. 4 din Codul penal privind legea penală de dezincriminare sunt aplicabile şi în situaţiile în care o faptă determinată, comisă sub imperiul legii vechi, nu mai constituie infracţiune potrivit legii noi datorită modificării elementelor constitutive ale infracţiunii, inclusiv a formei de vinovăţie, cerută de legea nouă pentru existenţa infracţiunii. (2) Dispoziţiile art. 4 din Codul penal nu se aplică în situaţia în care fapta este incriminată de legea nouă sau de o altă lege în vigoare, chiar sub o altă denumire”.
Așadar, în ipoteza unei condamnări pentru săvârșirea infracțiunii prevăzute de dispozițiile anterioare ale art. 270 alin. 3 din Legea nr. 86/2006 privind Codul Vamal, instanța, în raport de cele enunțate în prezentul articol, ar trebui să constate că infracţiunea de contrabandă în forma anterioară Deciziei 176/2022 CCR a fost dezincriminată și, pe cale de consecință, să constate încetate orice consecințe penale ce decurg din dispozițiile hotărârii penale pronunțate.